Egy nyári reggelen a zuhany alatt a szokásos szakmai önmarcangolás farvizén egy kristálytiszta gondolat kezdett egymásra épülő gondolathalmazzá összeállni a fejemben. Abban a pillanatban amikor kerek egésszé vált, a döbbenettől elejtettem a szappant. A kádból kipattanva azonnal kutatni kezdtem, vizes ujjaim vadul kopogtak a laptopom billentyűzetén. Miközben törölgettem a vízcseppeket a klaviatúráról és a talpam alatt kezdett összegyűlni egy kisebb víztócsa, kezdtem szembesülni vele, hogy erről a gondolatmenetről nem találtam ennyire összefüggő eszmefuttatást a Magyar internet bugyraiban csak szétszórt információmorzsákat, amelyek megerősítettek benne, hogy jó irányba kutakodom.
Néhány nap múlva a dokik egy tumort diagnosztizáltak az agyamban és akkor elhatároztam, hogy lesz ami lesz - elkezdek komolyan foglalkozni a témával. Íme, lett is belőle egy blog. :)
Azt fogom vizsgálni, hogy miért nem beszélhetünk a jelenlegi magyarországi webes piacon valódi mobil ecommerce-ről. Lássunk is hozzá!
- a mobilos látogatók száma drasztikusan növekszik
- a mobilos látogatók nem szeretik a nem optimalizált weboldalakat
- a mobilos megjelenésre nem opimalizált weboldalak forgalmat veszítenek
- egyelőre ezzel senki sem foglalkozik
- pedig kellene
Egyre több a mobilos - tényleg van olyan aki ezt még nem tudja?
Azt ugye senkinek sem kell bizonygatnom, hogy a mobiltelefonok elterjedtsége az elmúlt néhány évben drasztikusan növekedett. Ehhez elég csak leballagni a metróba, vagy felszállni egy buszra, elmenni egy tömegrendezvényre és máris megtaláljuk a mobiltelefonjába mélyedt, azt tapogató, élő bizonyíték halmazt. Ezzel egy időben vessünk egy pillantást a mobilszolgáltatók mobilnet ajánlataira és nyugodtan meggyőzhetjük magunkat - bizony nem azért traktálnak minket mindenáron mobiltelefonhoz tartozó internet kapcsolattal mert degeszre akarják keresni magukat (najó, azért) hanem mert felismerték az igényt és világosan látják a tendenciákat.
Akinek pedig ennél is több bizonyíték kell az vessen egy pillantást ide, itt rengeteg mobil statisztikát kattintgathat össze magának.
Aki mobilozik a weboldalakat is mobilról fogja megnézni
Jelenleg az internetes látogatások jelentős része már Magyarországon is (kb 15%) mobiltelefonról - vagy valamilyen mobil eszközről érkezik minden egyes weboldalra - így elkerülhetetlenül a webáruházakra is. A statisztikák azt bizonyítják, hogy a mobil telefonos látogatók a.) kevesebb időt töltenek el a nem optimalizált oldalon, b.) nagyon magas számban fordulnak vissza a nem optimalizált weboldalakról és nem győzőm hangsúlyozni: ez éppúgy vonatkozik a webáruházakra is, sőt ott mindez nagyobb problémát jelent. Rögtön elmagyarázom.
Ha most csak és kizárólag a visszafordulásra koncentrálok, akkor egy rövid gondolkodás után levonható a következő egyszerű következtetés: a mobilos látogatások növekedésével egyenes arányban növekszik az oldalakról történő lemorzsolódás. Azaz minél többen jönnek mobilról - annál kevesebb látogató tartható meg. Ha mindezt egy webáruház szemszögéből vizsgálom, akkor a végkövetkeztetés megdöbbentő. Míg egy "hagyományos" weboldalnál ez jelenleg nem nagyon érzékelhető probléma, addig egy webáruház esetében már lehet, hogy a kérdés húsba vágó. És ez még csak a jéghegy csúcsa...
Minden meg fog változni
Biztos vagyok benne, hogy az internetes piac az elkövetkezendő 3-5 évben drasztikusan meg fog változni. Természetesen a mobil eszközök elterjedése indította be ezt a változást. A kritikus tömeget már elértük. Hamarosan a kritikus tömeg egyre többet fogja internetezésre használni a mobilját. És akkor új pozíciók szabadulnak majd fel az internetes piacon. A harc pedig már elkezdődött :)